Problem viewing this e-mail? Click here E-mail difficile à lire ? Cliquez ici E-mail moeilijk te lezen? Klik hier

Nieuwsbrief april 2011

Overzicht

  1. Op weg naar de 5de editie van het salon voor duurzaam, ethisch en eerlijk toerisme
  2. Moderne mensendierentuinen
  3. Nieuwtjes: de duurzame wereld leeft, Albanië bestemming 2011, China- een luchthaven in een natuurgebied
  4. Kort interview: Sébastien Hamende, Travel Union

 

Bereid uw vakanties voor met Tourisme autrement!
Afspraak in de rubriek "Goede adresjes" op www.tourisme-autrement.be

1.Op weg naar de 5de editie van het salon voor duurzaam, ethisch en eerlijk toerisme!
Open uw agenda als dit nog niet gebeurd is! Het salon voor duurzaam, ethisch en eerlijk toerisme vindt plaats op 14, 15 en 16 Oktober 2011 in Brussel (Tour&Taxis). Dit jaar zal het accent liggen op het ecotoerisme dat steeds meer interesse doet opwekken. Contact exposanten: fabienne@tourisme-autrement.be

2.Artikel

De moderne mensendierentuinen: de Karenni stam voorbeeld.

Ooit al gehoord van de mensendierentuinen? Deze maakten hun opgang in Europa in de tweede helft van de 19e eeuw en in de eerste helft van de 20ste eeuw. Het concept: "exotische" stammen tentoonstellen (Samoa, Lappen, Nubiërs…) aan bezoekers die gretig op zoek zijn naar sensatie. En dit werkte! In 1877 werd er in Parijs een recordcijfer van één miljoen betalende bezoekers bereikt.
Houdt dit u bezig? Raadpleeg dan de website www.deshumanisation.comdie die u meer vertelt over de levensomstandigheden van deze mensen die lange tijd beschouwd werden als kermisbeesten.

Vandaag de dag zijn deze mensendierentuinen niet meer te vinden in Europa maar het concept heeft zich verplaatst en ontwikkelt zich nu in heel toeristische landen. Hieronder vindt u een voorbeeld over een moderne mensendierentuin:
Het gaat over de Birmaanse stam "Karenni" (of Padung) die herkenbaar is aan de vrouwen die vele kettingen van verguld messing dragen om hun nek te verlengen. Deze vrouwen worden ook wel " Giraffenvrouwen" genoemd. Deze gewoonte choqueert u misschien maar het wekt veel interesse op bij de meeste Westerlingen en brengt een soort van voyeurisme met zich mee. De Karenni's, fervente tegenstanders van de Birmaanse Junta sinds 50 jaar, werden gedwongen om massaal te vluchten naar Thailand en werden gepropt in vluchtelingenkampen (het hoofdkamp telt meer dan 30 000 mensen sinds de jaren tachtig). Het is in deze context dat het kleine dorpje Noi Soi, of "mensendierentuin" tot stand kwam. Toeristen kunnen hier de meest spectaculaire vertegenwoordigers van de Karenni stam bewonderen. (zoals ze bij dieren zouden doen). Wat te denken? Het gaat misschien wel over de cultuur die eigen is aan deze stam maar is dit een reden om de stamleden tentoon te stellen aan toeristen?
De term "uitbuiten" klinkt misschien cru, hoewel… Met als excuus dat ze in armoede leven, profiteren de autoriteiten en de touroperators hiervan om originele excursies te organiseren. Ze doen dit  met een bewust geweten want ze deden de volgende uitspraak: " Wij dwingen de stamleden niet om naar dit dorp te komen en zonder ons zouden ze sterven van de honger". Wordt het eens geen tijd om zich te bekommeren over deze armoede en om deze vorm van toerisme te beperken.

Sinds 2009 wordt er gelukkig rekening gehouden met hun zaak. Nieuw-Zeeland en Australië openden hun deuren voor de vrouwen die zich niet langer tentoon willen stellen. In 2009 zijn 19 families naar deze landen verhuisd. Dit is natuurlijk positief maar deze families worden al voor de tweede keer geconfronteerd met een verhuizing: de eerste keer vanwege de Birmaanse repressie en de tweede keer vanwege de ellende en het toerisme… Het wordt tijd dat iedereen gaat nadenken over de impact van het toerisme op de gastbevolking. Natuurlijk bestaan er ook verenigingen die deze vorm van toerisme willen bestrijden. Bijvoorbeeld ICRA, de internationale commissie voor de rechten van de inheemse bevolking. Deze organisatie heeft twee hulpprogramma's opgericht voor deze bevolking: Akassa (hulpprogramma voor de zelfvoorziening op gebied van voedsel, onderwijs, medische zorg en sanitaire voorzieningen) en FMCA (Wereldfonds voor de bescherming van de inheemse bevolking). ICRA handelt dus niet enkel binnen het toerisme. Het is door deze verenigingen dat het erfgoed van deze bevolking bewaard blijft. U , als Tourisme autrement, kan ook actie ondernemen door ICRA financieel te steunen of door het tijdschrift Ikewan te kopen: www.icrainternational.org.

3. Het duurzaam toerisme leeft

- De nieuwe Petit Futé Wallonië is uit: een goudmijn om de Waalse activiteiten te ontdekken!

Dit boekje is een echte goudmijn om de Waalse activiteiten te ontdekken. Deze nieuwe editie heeft 3 delen: "de ontdekking" (voorstelling van Wallonië), "van plaats tot plaats" (alle activiteiten) en "Praktische rubriek" (alle praktische inlichtingen).
Ontdek hem in de bibliotheek in uw buurt of op www.petitfute.com

- Vergrootglas op Albaniëbestemming 2011: een trendy bestemming voor 2011

Albanië maakt deel uit van de trendy reisbestemmingen voor 2011. Het is gelegen aan de oevers van Adriatische kust en de Ionische zee. Albanië verbergt dan ook heel wat bezienswaardigheden op gebied van geschiedenis, archeologie, cultuur, natuur, gastronomie,… Een land om te ontdekken voordat het bezet wordt door het massatoerisme. Meer informatie: http://www.albaniantourism.com/ (Engelstalig) of http://www.petitfute.com/voyage/385-albanie

- Toerisme, tegen welke prijs? Een geprogrammeerde ramp in de natuurlijke omgevingen van "Shennongjia"

In China gaat men een luchthaven bouwen in het natuurgebied "Shennongjia" om toerisme te ontwikkelen. Vandaag de dag is dit natuurgebied enkel bereikbaar via een weg vanuit Whuan, de hoofdstad van de provincie Hubei. Momenteel duurt het 9u om er te geraken. Als het besluit om een luchthaven te bouwen wordt gerechtvaardigd omwille van een enorme tijdswinst, beroerd het ons omdat er op die manier totaal geen respect is voor het milieu. Wat zal er uiteindelijk gebeuren met dit natuurgebied? Zullen de verschillende dier- en plantensoorten die er leven sterk genoeg zijn om de indringers (de toeristen) te overleven die dikwijls niet bewust zijn van de negatieve impact die zij achterlaten? Wordt het eens geen tijd om ons te gaan richten op het verbeteren van de kwaliteit van de bezochte plaatsen i.p.v. de kwantiteit? Meer info: http://www.chine-informations.com/actualite/une-reserve-naturelle-va-construire-un-aeroport-pour-developper-le_28341.html

4. Interview express

Travel Union, Sébastien Hamende steunt het duurzame toerisme

Een grote pas voorwaarts in de wereld van de reisbureaus: Travel Union steunt het duurzame en verantwoord toerisme door de samenwerking met Tourisme autrement. Wij spraken met secretaris-generaal Sébastien Hamende .

- Waarom zulke stap?
"Wij hebben deze stap genomen op basis van twee vaststellingen. Eerst en vooral is er een steeds grotere bewustwording bij de verbruikers. De reisbureaus op hun beurt zijn natuurlijk ook verbruikers, wat betreft duurzaamheid (voedsel, ecologische producten, co2 uitlaatgassen,…) Langs de andere kant moeten we realistisch zijn. Internet neemt een belangrijke plaats in als het gaat over het reserveren van reizen, we moeten dus een meerwaarde geven aan de reisbureaus. Dat is wat Travel Union wil doen  door de ideeën rond duurzaamheid en verantwoordelijkheid te integreren in de reisagentschappen.

- Hoe commercieel en verantwoord te combineren?
"Reisbureaus en het principe verantwoordelijkheid verenigen is een grote uitdaging. De klant verlangt een droomvakantie omdat hij dikwijls een heel jaar werkt om zijn vakantie te kunnen betalen. Het moeilijkste is om de klant verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen zonder hem een schuldgevoel te geven. De reisbureaus moeten zich tussen de twee extremen positioneren. Dat wil zeggen tussen de touroperator die reizen verkoopt zonder te denken aan de gevolgen ervan, de puur commerciële reisagenten, en degenen die trekkersreizen met de rugzak aanbieden. Wij denken dat de massatoerist verantwoordt kan zijn maar daarvan moet u hem overtuigen."

- Wat gaat Travel Union nu concreet ondernemen?
"We gaan op twee manieren handelen. De eerste manier is de face-to-face communicatie met de klant. Daarvoor hebben we Tourisme autrement, ECPAT en CO2logic aangesproken die ons voorzien hebben van informatie binnen het sociale en ecologische gebeuren. De tweede manier is om de gewoontes van de reisbureaus te veranderen (een beter beheer van hulpbronnen, koolstofneutraliteit,…) maar tegeljk de zakelijk kant te behouden. Om dit te bereiken gaan we verschillende zaken organiseren: opleidingen voor reisagenten, een website en hulp voor de klanten."

Het project zal afgerond en verspreid worden op het salon voor duurzaam, ethisch en eerlijk toerisme dat georganiseerd wordt door Tourisme autrement.









    

Powered by G1.Be [Création de Sites Internet] & Idealogy

If you don't want to receive future issues of this newsletter, click here